چهارمین جشنواره و نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال ۱۶ تا ۲۴ مهرماه

تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۸۹

چهارمین جشنواره و نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال از تاریخ ۱۶ تا ۲۴ مهرماه سال جاری در محل مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، عیسی زارع‌پور ـ رییس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ امروز در یک نشست خبری گفت: مهلت ارسال آثار متقاضی شرکت در جشنواره اول تیرماه تا ۲۰ مرداد ماه ۸۹ و مهلت تقاضای دریافت غرفه در نمایشگاه ۱۰ تا ۲۰ شهریور از طریق آدرس DMF.ir است.

او همچنین با بیان اینکه جشنواره و نمایشگاه امسال در دو بخش اصلی و جانبی برگزار می‌شود، افزود: نرم افزارهای رسانه‌ای، بازی‌های رایانه‌ای، نرم افزار تلفن همراه، پایگاه‌های اینترنتی و وبلاگ ها، هنرهای دیجتیال و پژوهش، فناوری و نوآوری در رسانه‌های دیجتیال بخش‌های اصلی این دوره از جشنواره است.

وی نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی خانواده و رسانه‌های دیجتیال، رسانه دیجیتال در آینه ‌هنر، مراکز و موسسات ارائه دهنده خدمات رسانه‌های دیجیتال، استان‌ها و سازما‌ن‌ها، شهر دیجتیال، بین ‌الملل، برگزیدگان ادوار جشنواره رسانه‌های دیجیتال و مسابقات را بخش‌های جانبی نمایشگاه امسال عنوان کرد.

زارع پور با بیان اینکه درباره حضور سایت‌های خبری تحلیلی در نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال هنوز تصمیم‌گیری نشده است، به سیاست‌گذاری‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این‌باره اشاره و خاطرنشان کرد: طبق این سیاست‌گذاری‌ها به دلیل کارکرد خبری این نوع سایت‌ها بهتر است در نمایشگاه مطبوعات شرکت کنند.

رییس مرکز توسعه‌ی فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال در بیان شرایط حضور در نمایشگاه و جشنواره امسال، اظهار کرد: کلیه آثار باید دارای پروانه انتشار از مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال باشند. همچنین موسسات و شرکت‌های متقاضی حضور در نمایشگاه باید دارای پروانه نشر دیجیتال بوده یا تشکیل پرونده داده و درخواست آنها در مراحل بررسی باشد.

تشکیل اتحادیه‌ جهانی تولید کنندگان محتوای دیجتیال اسلامی

او همچنین درباره بخش بین الملل با اعلام این خبر که امیدواریم امسال اتحادیه‌ جهانی تولید کنندگان محتوای دیجتیال اسلامی را در نمایشگاه شاهد باشیم گفت: آشنا کردن کشورها با ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه رسانه‌های دیجیتال ایجاد وحدت و همدلی و نیز هم‌افزایی بین تولید کنندگان کشورهای اسلامی، انتقال فناوری‌های مورد نیاز در حوزه رسانه‌های دیجیتال به کشور و آشنایی تولید کنندگان و مردم با فناوری‌های جدید حوزه رسانه‌های دیجیتال از اهدافی است که در بخش بین الملل به دنبال آن هستیم.

او کشورهای هدف در بخش بین الملل چهارمین جشنواره و نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال را کشورهای اسلامی بویژه کشورهای منطقه و نیز کشورهای دارای فناوری در حوزه رسانه‌های دیجیتال عنوان و تاکید کرد: در این بخش شرکت‌های خصوصی فعال از دیگر کشورها را برای حضور در نمایشگاه دعوت می‌کنیم؛ زیرا رسانه‌های دیجیتال محدود به مرزهای جغرافیایی نیست، اما قطعا کشورهایی که موضع متخاصم با ایران داشته‌اند را در تصمیم گیری‌ها لحاظ خواهیم کرد. زیرا ما تابع سیاست‌های کلان نظام هستیم.

وی درباره صدور پروانه‌ی نرم افزارهای رایانه‌یی نیز گفت: از سال ۸۶ بررسی محتوایی در تعامل با شورای عالی انفورماتیک آغاز شده است که در سال جاری قصد داریم فرآیند طولانی سال‌های گذشته را طبق سقف زمانی قانون به سه ماه و دو هفته محدود کنیم و نرم افزارهای کاربردی و آموزشی را بین یک یا دو هفته تایید و پروانه مورد نیاز را صادر کنیم.

برگزاری دومین دوره مسابقات بین المللی کاریکاتور رسانه‌های دیجیتال

رییس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود برگزاری دومین دوره مسابقات بین المللی کاریکاتور رسانه‌های دیجیتال که با همکاری خانه کاریکاتور ایران انجام خواهد شد، اشاره و اظهار کرد: سومین دوره رسانه‌های عاشورایی ویژه رسانه‌های دیجیتال نیز در ایام ماه محرم و سفر امسال در مقوله قیام امام حسین (ع) در سطح ملی و در بخش‌های نرم افزارهای رایانه‌ای و تلفن همراه برگزار خواهد شد.

او به برگزاری نخستین همایش ملی پژوهش در حوزه فرهنگ فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال که آذر ماه امسال برگزار می شود، اشاره و اظهار کرد: پایان نامه‌های دانشگاهی در حوزه رسانه‌های دیجتیال با فراخوانی که اعلام می شود جمع آوری و در قالب نشست دو روزه ارائه می‌شود.

جلوگیری از عرضه نرم افزارهای بدون هلوگرام از اسفند

زارع پور همچنین خاطرنشان کرد: امسال همه نرم افزارهای رایانه‌ای کشور تا آذرماه هلوگرام‌دار خواهد شد و از اسفند ماه با همکاری نیروهای انتظامی از عرضه‌ی نرم افزارهای بدون هلوگرام جلوگیری خواهد شد. خریداران نرم افزارها می‌توانند با ارسال شماره‌ی سریال نرم افزار از روی هلوگرام به شماره ۳۰۰۰۷۰ تایید قانونی بودن آن را به صورت پیامک دریافت کنند.

او همچنین از راه اندازی شبکه ملی فرهنگ جمهوری اسلامی خبرداد و گفت: این کار مشترک بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال جاری در فاز اول ۵۰۰ مرکز فرهنگی دیجتیال در سراسر کشور را راه اندازی می‌کند و در آن مردم می‌توانند از آخرین محصولات تولید کشور بازدید و استفاده کنند.

۱۰۰ میلیون دلار سهم ایران از صادرات نرم‌افزار دنیا

او با اشاره به صادرات نرم‌افزار کشور اظهار کرد: ظرفیت‌های بسیار خوبی در این حوزه داریم اما توجه جدی و ویژه‌ای به این حوزه صورت نمی‌گیرد؛ زیرا مسئولین کمتر به اهمیت آن پی برده‌اند. سهم ایران در سال گذشته ۱۰۰ میلیون دلار از کل صادرات نرم‌افزار دنیا بوده است با حداکثر ۵۰ عنوان نرم افزار، در حالی که ۸ هزار نرم افزار در داخل تولید شده که حداکثر یک پنجم آنها قابلیت صادرات دارد.

وی با تاکید بر اینکه وزارت ارشاد متولی بخش صادرات نیست، تصریح کرد: در حوزه فرهنگ و نرم افزارها کمک‌هایی چون چند زبانه شدن و بازاریابی کردن برای تولید کنندگان از سوی این وزارتخانه صورت می‌گیرد، در این راستا با کمک سازمان توسعه تجارت موسسه‌ای راه اندازی خواهد شد تا به این امور بپردازد و امیدواریم تا زمان برگزاری نمایشگاه چهارم این موسسه تشکیل شود.

زارع‌پور با اشاره به برگزاری نمایشگاه‌های رسانه‌های دیجیتال در سطح استان‌ها با بیان اینکه اردیبهشت ماه در سمنان و خرداد ماه در اصفهان این نمایشگاه برگزار شد، گفت: هدف از برگزاری نمایشگاه‌های استانی شناسایی و تقویت ظرفیت‌های استانی و نیز حساس‌ کردن مسئولان برای آشنایی آنها با فرصت ها و چالش‌هاست که تا حدود زیادی محقق شده است. در ادامه این سری نمایشگاه‌ها تیرماه در همدان و تا پایان سال به ترتیب در استان‌های لرستان، گیلان، بوشهر، سیستان و بلوچستان مرکزی و یزد نمایشگاه‌های استانی رسانه‌های دیجیتال با حضور تولید کنندگان نرم‌افزار در سراسر کشور خواهیم داشت.

درباره سند راهبردی کپی‌رایت حرف زیاد زده شده است

او با اشاره به سند راهبردی کپی رایت گفت: تاکنون در این‌باره حرف زیاد زده شده، اما اینکه آستین بالا بزنند و کاری انجام شود ندیده‌ایم. قانون حمایت از پدید‌آوردندگان یارانه‌یی تا حدودی مسیر را روشن کرده است. کپی‌رایت یا صیانت از حقوق پدیدآورندگان فرآیندی است که در گام نخست روشن می‌کند نرم افزاری که تولید می‌شود متعلق به چه کسی است. در ا دامه لزوم تکثیر نرم افزارهای مجاز توسط مراکز تکثیر‌کننده گامی بود که برداشته شد، بعد از آن صدور هولوگرام به حفظ نرم‌افزار در سطح بازار و نیز حمایت از مصرف کننده می‌پردازد.

رییس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: از مجموع ۸ هزار نرم‌افزاری که برای دریافت مجوز مراجعه کردند ۴ هزار مورد شایسته دریافت گواهی ثبت بودند که دو هزار و ۷۰۰ مورد ثبت شده و مابقی نیاز به اصلاحات جزئی داشتند که باید رفع شود.

زارع‌پور در پایان خاطرنشان کرد: کل اعتباری که برای ساماندهی رسانه‌های دیجتیال و فعالیت‌های فرهنگی شامل رسانه‌های دیجیتال، معاونت امور مطبوعاتی در حوزه سایت‌ها و بازی‌های رایانه‌ای در ردیف بودجه‌ای می‌شود، ۱۰ میلیارد تومان است.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *