شهریاری: زمینه برای توسعه فناوری اطلاعات در دولت دهم فراهم است

تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۸۹

وبنا – حجت الاسلام والمسلمین دکتر حمید شهریاری ضمن ابراز امیدواری از اینکه دولت دهم در زمینه توسعه الکترونیکی پیشگام باشد، گفت: با وجود آنکه از شتاب کمتری در این حوزه برخوردار بوده ایم اما آمار و ارقام نشان از این دارد که پیشرفت های جدی در این خصوص صورت گرفته و زمینه برای توسعه فناوری اطلاعات در دولت دهم فراهم است.

به گزارش ستاد خبری دومین جشنواره ارزیابی وب گاه های دولتی ، دبیر شورای عالی اطلاع رسانی  روز سه شنبه در نشست شواری سیاستگذاری این جشنواره با بیان این مطلب افزود: من طلیعه دولت دهم را در زمینه توسه فناوری اطلاعات و سکانی که به دست این دولت سپیرده شده بسیار مثب ارزیابی می کنم.

وی اظهارداشت: ایده ارزیابی وبگاه های دولتی بعد از سفری که به ایرلند داشتیم شکل گرفت که  کشوری پیشرفته در حوزه آی تی به شمار می رود و مرکزی در آن مجموعه وبگاه ها را مورد ارزیابی قرار می داد. او اضافه کرد: از آنجایی که وبگاه های در داخلی ایران بسیار پراکنده بود تصمیم گرفتیم که وظایف فراحاکمیتی را که بر طبق اساسنامه برعهده شورای عالی اطلاع رسانی واگذار شده انجام دهیم و در اولین ارزیابی متوجه شدیم که بخش های متعددی از کشور متصدی طرح الکترونیک هستند و تعداد دستگاه های سیاستگذار برای ایفای نقش یکی از معضلات کار بود.

دبیر شورای عالی اطلاع رسانی با اشاره به اینکه جلسه سیاستگذاری با هدف بهره مندی از نقطه نظرات اعضا و مروری بر فعالیت های جشنواره تشکیل شده ، تصریح کرد: هدف از برپایی این جشنواره توسعه خدمات الکترونیکی به مردم است و اینکه دولت باید این خدمات هرچه سریع تر، ارزان تر و با کیفیت تر به آنان ارائه کند.

 شهریاری دائمی کردن دبیر خانه جشنوراه ارزیابی وبگاه های دولتی را از دیگر اهداف برشمرد و ضن قدردانی از اعضای شورای سیاستگذاری درخواست کرد که نمایندگان متخصص خود را برای ارزیابی شاخص های مورد نظر جشنواره به دبیرخانه دائمی معرفی کنند.

وی تاکید کرد: امروزه فناوری اطلاعات با سرعتی بالا در حال پیشرفت است و حال آنکه مقررات در این رابطه با حرکتی بسیار کند پیش می رود.

او گفت: این نکته که ما در ارزیابی وبگاه ها باید به خدمات بیش از اطلاع رسانی اهمیت دهیم مورد توجه ما هم قرار داشته اما خود اطلاع رسانی طیف گسترده ای را تحت پوشش قرار می دهد و هرچند بر اساس هدف باید به خدمات اهمیت داده شود اما در ارزیابی وظیفه ما این است که امور غیر مهم را هم نمره دهیم. شهریاری خاطرنشان کرد: هدف ما این بوده که الگوهای برجسته ایرانی را معرفی کنیم اما اینکه بتوانیم بیش از ۵۰۰ وبگاه را بر اساس ۳۰۰ شاخص بررسی کنیم کار دشواری بوده و آنچه در روش طراحی شده به دست می آید این است که چه کسانی در ترکیب برندگان دومین جشنواره طبقه بندی می شوند.
در ادامه این نشست قائم مقام دبیر شورای عالی اطلاع رسانی مراحل اجرایی و علمی دومین جشنواره ارزیابی وبگاه های دولتی را تشریح و گزارشی از روندی که تا کنون در این راستا شکل گرفته ارائه کرد. سعید سالاریان گام اول در مراحل اجرایی جشنواره را تمهید مقدمات و مطالعه شاخص ها برای ارزیابی برشمرد و به تشکیل جلسات کمیته های علمی و اجرایی و همچنین تشکیل تیم های مطالعاتی برای تدوین شاخص ها اشاره کرد.

وی از تهیه فراخوان، پخش تیزرهای تلویزیونی، تبلیغات از طریق مطبوعات و مکاتبات مستقل با دستگاه ها برای ترغیب حضور در جشنواره را به عنوان گام دیگر یاد کرد و افزود: این اقدام موجب شد تا ۵۲۷ وبگاه برای حضور در جشنواره اعلام آمادگی کنند و در نهایت ما شاهد رشد ۳۰۰ درصدی نسبت به جشنواره قبلی باشیم. او اظهارداشت: تشکیل کارگروه مطالعه و تدوین شاخص ها گام سوم در این راستا به شمار می رود که براساس آن به مطالعه تجربیات گوناگون و تدوین دو دسته شاخص منجر شد که شامل شاخص های پالایش کلان(۳۰ شاخص) و شاخص های پالایش خرد (در حدود ۳۰۰ شاخص) است.

قائم مقام دبیر شورای عالی اطلاع رسانی از خوداظهاری دستگاه های دولتی و حاکمیتی به عنوان گام چهارم یاد کرد و افزود: تکمیل پرسشنامه پالایش کلان (۳۰ شاخص) بر اساس خوداظهاری دستگاه ها و تشکیل تیم اولیه ارزیابی در دبیرخانه به منظور اعتبار سنجی پاسخ دستگاه ها به پرسشنامه کلان از جمله اقدامات انجام شده در این زمینه بود و در نهایت گام پنجم مرحله ارزیابی بود که تعداد ۵۰ دستگاه بر اساس مراحل قبلی به ای مرحله راه یافتند.

سالاریان در ادامه گفت: ترکیب برندگان و جوایز دومین جشنواره ارزیابی وبگاه های دولتی شامل دو بخش جوایز اصلی و جوایز ویژه است که بخش نخست شامل جوایز خدمات اطلاع رسانی، خدمات تراکنش مالی و خدمات تعاملی است و بخش دوم شامل جایزه وبگاه جامع، جایزه امنیت وبگاه و در نهایت جایزه پاسداشت خط و زبان فارسی در محیط وب می شود.

وی خاطرنشان کرد که در پایان ارزیابی، فهرست انتخاب شدگان به اطلاع کمیته علمی جشنواره می رسد و این کمیته پس از بررسی نحوه انطباق با شاخص ها فهرست نهایی را برای اعلان در صحن علنی جشنواره معرفی می کند. او همچنین به محصولات علمی دومین جشنواره ارزیابی وبگاه های دولتی اشاره کرد و اظهارداشت: در طول این مدت، نشریه الکترونیک جشنواره، ویژه نامه ارزیابی وبگاه ها و همچنین یک عنوان کتاب به عنوان محصولات علمی آماده شده که طی روزهای آینده ارائه خواهد شد.

دبیر علمی دومین جشنواره وبگاه های دولتی در ادامه این نشست با بیان اینکه دستگاه ها حاکمیتی هنوز به خوبی نتوانسته اند به تکالیفی که قانون برای آنها در این خصوص مشخص کرده عمل کنند، گفت: مجلس شورای اسلامی با تصویب قانون اطلاع رسانی الکترونیکی کشور، با هدف افزایش کارآمدی فعالیت‌های دستگاه های دولتی و سیاست کاهش تقاضای سفر، دستگاه‌های دولتی را ملزم کرد تا در یک دوره سه ساله اقدام به ایجاد وب گاه‌های اطلاع رسانی و ارایه خدمات کنند. 

مهدی به نیا فر، افزود: مرحله اول قانون اطلاع رسانی الکترونیکی، مرحله دوم ارایه فرم های خدمات رسانی به صورت الکترونیکی و گام سوم ارایه تمامی خدمات غیر حضوری قابل دریافت از مجموعه حاکمیت است. وی با اعلام این مطلب که تاریخ تصویب و ابلاغ قانون اطلاع رسانی الکترونیک، نیمه دوم سال ‪  ۸۶ بود توضیح داد: زمان تعیین شده برای اجرای گام اول نیمه دوم سال ۸۷ ، مرحله دوم این قانون نیمه دوم سال ‪   ۸۸  و اجرای گام سوم این قانون نیمه دوم سال جاری (۸۹) در نظر گرفته شده است.
دبیر علمی جشنواره وبگاه های دولتی  به گزارشی که اخیرا از سوی سازمان ملل متحد منتشر شده اشاره کرد و افزود: ایران در سال ۲۰۰۸ به لحاظ ارائه خدمات در رتبه ۹۶ قرار داشته و در سال ۲۰۱۰ رتبه ما به ۱۰۲ تنزل یافته که در خوشبینانه ترین حالت باید بگوییم که همسایگان وی سبقت را از ما ربوده اند بنابراین باید روی بحث اطلاع رسانی تاکید کنیم و به تعاملات سازمان در این راه بیندیشیم. 
  دومین جشنواره ارزیابی وب گاه های دولتی با هماهنگی و اشراف علمی دانشگاه صنعتی شریف‪ ۲۹تیرماه جاری در مرکز همایش های  بین‌المللی صدا و سیما برگزار می شود.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *