علیرضا شیرازی در گفتگو با وبلاگینا

تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۸۹

وبنا – به نقل از وبلاگ نیوز – علیرضا شیرازی، مدیر سرویس دهنده «بلاگفا» در گفت‌وگوی اخیر خود با سایت «وبلاگینا» ضمن پذیرش نامناسب بودن تبلیغات این سرویس دهنده گفت: هر کس که مایل است تبلیغات در وبلاگش نشان داده نشود، از طریق ایمیل درخواست خود را ارسال کند تا روند حذف تبلیغات از وبلاگش را به اطلاع او برسانیم.

به گزارش «وبلاگ نیوز» شیرازی در یک گفت‌وگوی صوتی ۳۸ دقیقه‌ای با وبلاگینا، درباره احترام بلاگفا به حقوق کاربران خود گفت: «این موضوع باید توسط کاربرها سنجیده بشود. اما شعار بلاگفا از ابتدا حفظ حریم خصوصی و احترام به حقوق کابران بوده است و طبیعتا سیاست های ما هم بر همین اساس چیده شده است. برای مثال هر روز ایمیل هایی به ما زده می شود که خواستار مشخص شدن IP کامنت گذاران می شوند و این با توجه به شعار سایت، مخالف سیاست های ماست.»

شیرازی در ادامه گفت‌وگوی خود، تفاوت بلاگفا با دیگر سرویس دهنده‌ها را در این می‌داند که هیچ گاه بلاگفا در محتوای کاربرانش به صورت مستقیم یا غیرمستقیم دخالت نمی کند: «یکی دیگر از سیاست ها و نقطه نظرات ما این است  که به وبلاگ نویس بگوییم چه بنویسد و بر همین پایه وارد بحث برگذاری جشنواره ها و مسابقات نرفتیم. البته از من انتقاد شده که چرا کار ارزشی انجام نمی دهیم و من هم بارها گفته ام که قائل به این نیستم که بلاگفا به عنوان یک ابزار، به کاربر خود بگوید که درباره مذهب یا سیاست بنویس یا ننویس! کار ما کار فنی و بستر سازی است.

تبلیغات آزاردهنده بلاگفا
در ادامه مدیر بلاگفا ضمن پذیرش نامناسب بودن تبلیغات این سرویس دهنده، می گوید: «من همیشه این سوال را می پرسم که راه حل چیست؟ چند وقت پیش در یک جلسه با یک سری از مدیران دولتی این موضوع مطرح شد و من گفتم من حاضرم کل ترافیک سایت را در اختیار شما بگذارم که هر طور می خواهید آن را مدیریت کنید. مثلا هر روز حدیث بگذارید یا هر کار فرهنگی دیگری که می دانید انجام دهید. اما نه تنها نمی پذیرند بلکه حتی حاضر نیستند تبلیغات برخی جشنواره ها را هم در اختیار ما بگذارند. کسانی این حرف را می زنند که بیرون گود نشسته اند.»

شیرازی این کار را یک موضوع کاملا تجاری می داند و در این باره ادامه می دهد: «کاری که ما انجام می دهیم با توجه به امکانات ماست. بارها از ما پرسیدند که چرا تبلیغ جومونگ دارید؟ من هم گفتم فروشگاهی که تبلیغ می دهد، می خواهد از این تبلیغ بازده به دست بیاورد. برای همین سه محصول را تبلیغ می کنند و وقتی می بینند یکی بهتر بازده می دهد آن را تبلیغ می کنند و این، این واقعیت را نشان می دهد که مخاطب اینترنتی ما این را می پسندد.»

مدیر بلاگفا در ادامه، اعلام می‌کند که هر کس می خواهد این تبلیغات را از وبلاگش حذف کند، از طریق ایمیل با او ارتباط برقرار کند تا روند این کار را به اطلاع او برسانیم.

درباره این سوال لازم است فکر کنم!
در ادامه، آرش زاد، مدیر سایت وبلاگینا درباره برخورد حذفی مدیر بلاگفا سئوال می کند و می پرسد آیا تاکنون شده است که وبلاگی را به خاطر خصومت شخصی حذف کنید؟ شیرازی در پاسخ به این سئوال می گوید: «درباره این سئوال لازم است فکر کنم»

اما سئوال بعدی زاد باعث می شود شیرازی درباره این موضوع توضیح بیش‌تری را ارائه کند: «من پاسخ شما را این طور می دهم فرض کنید که فردی در وبلاگی حرف یا دروغی بنویسد که منافع بلاگفا یا کاربران را تهدید کند مثلا بنویسد بلاگفا داون شده یا بلاگفا فیلتر شده که این احساس را ایجاد کند که باید هرچه زود تر این جا را ترک کرد و از بلاگفا رفت. خب طبعا باید با این وبلاگ برخورد شود.»

این برنامه نویس نحوه برخوردها را وابسته به عملکرد کاربر می داند و ادامه می دهد: «خیلی وقت ها یک وبلاگ است که تازه ساخته شده و یک پست دارد که نوشته مرگ بر بلاگفا یا شیرازی. واقعا غیر از حذف چه برخوردی با آن می توان کرد؟»

حکم بازداشت در مخفیگاه!
در ادامه مدیر این سرویس دهنده جریان بازداشت اخیر خود را بازگو می کند و می گوید: «دادگاه یک حکمی برای من فرستاد که به یک سال زندان محکوم شده بودم. بعد من معترض شدم که دادگاه چطور غیابی حکم صادر کرده است. وکیل و کارشناس قوه قضاییه رفتند و قاضی نپذیرفت و تنها کاری که در دادگاه تجدید نظر انجام شد، شلاق را از حکم من حذف کردند. بعدا یک بار من در منزل بودم که مامور آمد داخل اتاق و من را بازداشت کرد.»

شیرازی در این باره ادامه می دهد: «حکم ورود به مخفیگاه داشتند و بعد از آن با یک حالت پلیسی خاصی من را بردند(خنده). حالت پلیسی یعنی سه تا ماشین پلیس آمده بودند و صدای بیسیم می آمد. در کلانتری هم به ما دست بند زدند و به ما گفتند که باید با شرایط خاصی یعنی با یک ماشینی که با وی هیچ آشنایی نداشته باشی بروی به دادگاه نیابت که شکر خدا در دادگاه نیابت متوجه موضوع بودند و من با ارائه سند آزاد شدم.»

مدیر بلاگفا درباره عکس درج شده در وبلاگش هم می گوید: «آن عکس وبلاگم هم بعد از این بود که دست بند در دادگاه نیابت باز شد و من برگه بازجویی را نوشتم و با توجه به این که خودم نمی توانستم موبایل همراه داشته باشم با موبایل پدرم عکس گرفتم.»

حکومت دخالت نکند
مدیر سایت های بلاگفا و پارسیک در ادامه، آرزوی خود را برای وب فارسی اینگونه بیان می کند: «کاش حکومت در وب ایرانی دخالت نمی کرد. آن‌ها با نیت پاک و درست وارد می شوند اما با ورودشان دارند همه معادلات بخش خصوصی را به‌هم می زنند و اتفاقی می افتد که برآیندش مثبت نیست. الزاما ورود دولت های می تواند پیامد مثبت نداشته باشد.»

شیرازی در ادامه، به آسیب شناسی ورود دولت به این فضا می پردازد و ادامه می دهد: «شاید اوایل که وب فارسی آنقدر پیشرفت کرده است، برای این بوده که دولت نمی دانست باید وارد این فضا شود و این ورود با توجه به بودجه و توانایی سازمان های دولتی، فضا را برای فعالان خصوصی این فضا که امکاناتشان محدود است تنگ می کند.»

مدیر بلاگفا در پایان، خطاب به فعالان وب فارسی می گوید: «حرف من مفهوم جوگیر شدن است که خیلی در این فضا می بینم. مثلا یک فرد یک وبلاگی دارد بعد تصور می کند که بهترین و بزرگترین منتقد است و آدمی است که همه باید همه حرف های آو را گوش و انجام بدهند. البته این تا حدی به این علت است که فرد با مخاطب رو در رو نیست و  بعد نمی تواند تعادل را رعایت کند و منطقی ببیند. باید چنین فردی سعی کند که برای کسی حکم صادر نکند و البته این اتفاق بار ها افتاده که یک فرد یک حکمی نادانسته صادر می کند  و بعد جمعی هم با او همراه می شوند. پیشنهادم این است که با تعادل بیشتری به این فضا نگاه کنیم.»

در صورتی که می‌خواهید این مصاحبه را به صورت کامل گوش کنید، به سایت «وبلاگینا» مراجعه کنید.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *