وب‌سایت مهربانه، راه‌اندازی بستر حمایت از پروژه‌های خیریه در فضای مجازی

تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۲

مدل فعالیت این وب‌سایت بر مبنای جمع‌سپاری است. به این صورت که هر فعالیت خیریه در مهربانه به صورت یک پروژه تعریف شده و کاربران اینترنتی علاقمند تلاش در تحقق آن پروژه می‌کنند.

پروژه‌های مهربانه توسط سازمان‌ها و موسسات خیریه دارای مجوز رسمی تعریف می‌شوند. هر پروژه هدف کاملا مشخصی دارد، سرمایه مورد نیاز آن معلوم است، و زمان محدودی برای تحقق آن تعریف می‌شود. اگر پروژه‌ای در زمان تعیین شده توانست بودجه هدفش را جذب کند،‌موفق تلقی شده و پروژه اجرا می‌شود. در غیر این صورت پروژه لغو شده و هزینه‌های دریافتی حامیان به آنها برگشت داده می‌شود. این مدل که به نام «همه یا هیچ» معروف است، یکی از مدل‌های جمع‌آوری کمک‌های مردمی در فضاهای آنلاین و از سیاست‌های کلی مهربانه است.

دو نوع پروژه در مهربانه قابل تعریف است:


  •  پروژه‌های خیریه بلاعوض، با هدف کمک به یک مورد خاص. مثلاً خریداری ۲۰۰ کاپشن برای کودکان کار، یا تأمین هزینه عمل سرپرست یک خانواده محروم و …. موضوعات بیماران و درمان، تحصیل و آموزش، جهیزیه، حوادث غیر مترقبه، زنان بی‌سرپرست، زندانیان مالی، کودکان، محیط زیست و حیوانات، معلولین و از کار افتادگان، مناطق محروم، و نوسازی و تامین تجهیزات به عنوان دسته‌های پیش‌فرض در این سایت تعریف شده‌اند.
  • پروژه‌های بازارچه‌های خیریه خاص منظوره. در این پروژه‌ها، سازمان یا موسسه خیریه، نمونه‌ای از کالاهایی که توسط افراد تحت پوشش‌اش تولید می‌شوند (مثلاً یک کیف دست‌ساز یا یک کوزه سفالی دکوری یا …) را معرفی کرده و آن را در معرض پیش‌فروش می‌گذارد. اگر در بازه مشخص شده تعداد معینی از کالاها توسط حامیان خریداری شود، آن پروژه اجرا شده و در مدت زمان مشخصی بعد از اعلام نتیجه،‌ کالاها برای تحویل به حامیان آماده می‌شود. این نوع پروژه‌ها کمک می‌کند تا فعالیت‌های افراد تحت پوشش هدفدار شده و در کمترین زمان ممکن به نتیجه برسد.

حامیان می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت پروژه‌های تعریف شده را در دسته‌بندی‌های مختلفی بر اساس موضوع، استان محل آنها، مؤسسه خیریه تعریف کننده و … مشاهده کرده و نسبت به حمایت از پروژه‌های مورد نظرشان اقدام کنند. مهربانه برای انتشار اخبار پروژه‌هاخود از خبرنامه ایمیلی، انتشار فید پروژه‌ها، معرفی پروژه‌ها در سایت‌های اینترنتی پربازدید، وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌های خبری مرتبط و شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کند.

به گفته این سایت، اگر علاقمند به گسترش فعالیت‌های مهربانه هستید، به پروژه‌هایی که دوست دارید کمک کنید، آنها را به دیگران معرفی کنید. فعالیت‌های وب‌سایت را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کرده و مطالبش را بازنشر کنید. و نهایتاً اینکه موسسات و سازمان‌های خیریه را به آنها معرفی کنید.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *