هم‌زمان با افتتاح نمایشگاه کتاب پایگاه آموزش تصحیح نسخ خطی راه‌اندازی شد

تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۸۸

وبنا – پایگاه اینترنتی آموزش تصحیح نسخ خطی هم‌زمان با برگزاری بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب افتتاح شد. هدف ایجاد این پایگاه خلأ آموزشی در بحث آموزش تصحیح متون کهن و نسخ خطی عنوان شده‌است.


در این پایگاه درباره دلایل تأسیس آن آمده؛ “اهمیت و ضرورت تصحیح نسخ خطی که سند هویت ملی ایرانیان است برکسی پوشیده نیست. برای آگاهی از نظرات دانشمندان مختلف و نشان دادن نوآوری ها و تحولات علمی گذشتگانمان این نسخ می بایست تصحیح و منتشر شود. از آنجا که ما خود به فرهنگ خویش اشراف داریم و به جهت حفظ اصالت ضرورت دارد که خودمان به تصحیح متون خود اقدام کنیم. بنابراین به دلیل خلأ آموزشی در این مقوله اقدام به تأسیس این پایگاه کردیم.”


پایگاه آموزش تصحیح نسخ خطی شامل بخش‌های مختلفی چون آموزش، مقالات، معرفی متون در خور تصحیح، معرفی پایان‌نامه‌های مرتبط با نسخ خطی و … است. از جمله آخرین نوشتارهای آمده درسایت می‌توان به مقالات وصف فیزیکی نسخه‌های خطی(ایمن فؤاد، ترجمه غلامرضا جمشید نژاد اوّل)، نسخه برگردان‌های متون علمی چاپ ایران (نادر مطلبی کاشانی)، مالکیت و خرید و فروخت نسخه‌های خطی در گذشته (ایرج افشار)، فرهنگ تاریخی اصطلاحات نسخه‌شناسی(نجیب مایل هروی) و آمُخته‌ها و آموخته‌های مصحح (مایل هروی) اشاره کرد.


برای مشاهده سایت به آدرس www.criticaledition.ir مراجعه کنید.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *