اختلاف ۱۳ میلیونی در تعداد کاربران هات گرام و تلگرام طلایی

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۷

پس از اختلاف عجیب آماری مسوولان مختلف در تعداد کاربران پیام رسان های داخلی، حالا آمار مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و قوه قضاییه درباره کاربران استفاده کننده از هات گرام و تلگرام طلایی، میلیون ها نفر اختلاف اساسی دارد.

 

دبیر کمیته فیلترینگ در حالی که پیشتر خواستار فیلتر اینستاگرام شده بود، دیروز بار دیگر انگشت خود را به سمت هات گرام و تلگرام طلایی نشانه رفت و مدعی شد ۳۰ میلیون نفر از طریق این دو برنامه فیلترینگ را دور می زنند.


در عین حال اما معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد می گوید این دو اپلیکیشن  ۱۷ میلیون کاربر دارد.

 

ارتباط تلگرام طلایی و هات گرام قطع می شود

عبدالصمد خرم آبادی معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی و دبیر کارگروه فیلترینگ روز گذشته در کانال شخصی خود در پیام رسان سروش نوشت: «بر اساس آماری که مرکز ملی فضای مجازی در تاریخ نوزدهم تیر ماه ۱۳۹۷ اعلام کرده است.

تعداد ۳۰ میلیون و صد هزار نفر از طریق فیلترشکن های هات گرام و تلگرام طلایی فیلتر تلگرام را دور می زنند. اینترنت بدون فیلتر هات گرام و تلگرام طلایی را وزارت ارتباطات تامین می کند.

این در حالی است که فعالیت فیلترشکن های داخلی نظیر هات گرام وتلگرام طلایی برخلاف اهداف و سیاست های تعیین شده در مصوبه شورای عالی فضای مجازی است.

مصوبه مربوط به “سیاست ها و اقدامات ساماندهی پیام رسان های اجتماعی” حدود یک سال پیش (خرداد ۱۳۹۶) به تصویب شورای عالی فضای مجازی رسیده است.

فراگیر شدن پیام رسان های داخلی و جلوگیری از دسترسی بیگانگان به داده های عظیم کشور صراحتا جزء اهداف؛ و سیاست های مذکور در این مصوبه هستند.

از آنجا که فعالیت هات گرام و تلگرام طلایی هم مانع از فراگیر شدن پیام رسان های داخلی و هم موجب دسترسی بیگانگان به داده های عظیم کشور خواهد شد، لذا فعالیت این دو نرم افزار برخلاف مصوبه شورای عالی فضای مجازی است.

اینکه نهاد های ذیربط منتظر بمانند تا تلگرام و سایر پیام رسان های خارجی بستر ارتباطاتی مردم در فضای مجازی کشور را فراهم کنند و شرکت های داخلی را به عمله تلگرام تبدیل نمایند، نهایت تنبلی است.

اجرای مصوبات شورای عالی فضای مجازی نیاز به عزم جدی دارد. نهاد های ذیربط باید تنبلی را کنار بگذارند و از هرگونه فعل یا ترک فعل که موجب استمرار حاکمیت دشمن بر فضای مجازی کشور می شود خودداری کنند.

باید ارتباط بین هات گرام و تلگرام طلایی را باشبکه اجتماعی تلگرام قطع کرد و برای فراگیر کردن پیام رسان های مستقل داخلی بایدکمر همت را محکم بست، ان شاالله این اتفاق های مبارک به زودی خواهد افتاد.

 

آمار متفاوت وزارت ارشاد

درحالی که خرم آبادی می گوید براساس آمار مرکز ملی فضای مجازی ۳۰ میلیون نفر از هات گرام و تلگرام طلایی استفاده می کنند، یکی از مدیران مرکز توسعه فناوری اطلاعات وزارت ارشاد، این آمار را ۱۷ میلیون نفر اعلام کرد.

براساس این گزارش محمد صادق افراسیابی، معاون فرهنگسازی و توسعه کسب و کارهای مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد به برنا  گفت: هر چند بنده هم انتقاداتی نسبت به زمان و شیوه فیلتر تلگرام دارم اما تقریبا همه صاحب نظران قبول دارند که پروژه رفع انحصار تلگرام موفقیت آمیز بود و الان پیام رسان های داخلی در کنار واتس اپ و اینستاگرام توسط بخش مهمی از جامعه به جای تلگرام مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با تاکید بر اینکه بخش زیادی از افرادی که هم اکنون از تلگرام استفاده می کنند از نسخه های ایرانی آن یعنی تلگرام طلایی و هاتگرام استفاده می کنند گفت: آخرین آمار بیانگر این است که بیشتر از ۱۷ میلیون نفر از کاربران تلگرام در ایران از تلگرام طلایی و هاتگرام که متعلق به شرکت راهکار سرزمین هوشمند است استفاده می کنند.

افراسیابی در خصوص آمار استفاده از پیام رسان های داخلی گفت: لازم است آخرین آمار تعداد کاربران هر پیام رسان توسط مدیران پیام رسان های داخلی بیان شود اما طبق آماری که ما در اختیار داریم و بر اساس میزان نصب پیام رسان های داخلی در فروشگاه گوگل پلی و بازار است، پیام رسان سروش توسط ۶ میلیون نفر کاربر نصب شده است. در رتبه بعد ویسپی با ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نصب قرار دارد. پس از آن پیام رسان گپ با ۱ میلیون نصب پیشتاز است. پیام رسان ایتا نیز با ۱ میلیون نصب در رتبه سوم قرار دارد. در رتبه بعد پیام رسان بله با ۶۰۰ هزار نصب توسط کاربران ایرانی قرار دارد. پیام رسان های آی گپ و بیسفون پلاس هم به ترتیب با ۳۰۰ هزار نصب و ۱۰۰ هزار نصب در رتبه های بعدی قرار دارند.

افراسیابی با بیان این که آمار میزان کاربران پیام رسان های داخلی بیشتر از تعداد کاربرانی است که پیام رسان های داخلی را از فروشگاه های پلی و بازار نصب کرده اند، گفت: بخشی از کاربران ایرانی، پیام رسان های داخلی را مستقیما از سایت های پیام رسان های داخلی نصب کرده اند که به عنوان نمونه می توان به آمار اعلام شده توسط پیام رسان سروش مبنی بر حضور ۱۲ میلیون کاربر ایرانی در این پیام رسان و پیام رسان گپ مبنی بر حضور ۲ میلیون و ۶۰۰ کاربر ایرانی اشاره کرد که به نظرم آمار درستی است.

معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه بخشی از کاربران ایرانی از چند پیام رسان استفاده می کنند گفت: به نظر می رسد بیشتر از ۱۵ میلیون کاربر ایرانی از پیام رسان های داخلی استفاده می کنند که بخشی از آنها پیام رسان های داخلی را از طریق فروشگاه های گوگل پلی و بازار نصب کرده و مابقی مردم، پیام رسان های داخلی را مستقیما از طریق سایت پیام رسان ها نصب کرده اند.

وی افزود: بیشتر از ۱۷ میلیون کاربر ایرانی همچنان از تلگرام طلایی و هات گرام برای دسترسی به تلگرام استفاده می کنند.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه بسیاری از کاربران ایرانی از واتس اپ به جای تلگرام استفاده می کنند هم اکنون آمار مردمی که از فیلترشکن برای دسترسی به تلگرام استفاده می کنند قطعا کمتر از ۹ میلیون نفر و به اعتقاد من حداکثر حدود ۵ میلیون نفر است که این امر بیانگر شکست انحصار تلگرام و کاهش استفاده از فیلترشکن است.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *