رییس کمیسیون کسب‎و‌کارهای نوین دانش‎بنیان اتاق ایران: دولت از شرکت‎های بزرگ حمایت‎ مالی کند، نه ازاستارت‎آپ‎ها

تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۹۷

رییس کمیسیون جوانان، کارآفرینی و کسب‎و کارهای نوین دانش‎بنیان اتاق ایران معتقد است که به جای حمایت مستقیم دولت از استارت آپ ها، این منابع باید به شرکت های بزرگی که امکان موفقیت آنها بیشتر است، اختصاص داده شود.

 

افشین کلاهی گفت: بعید می دانم شرکت های کوچک و متوسط به خاطر ترس از جریمه شرکت های بزرگی که طرف همکار با آمریکا هستند، در ایران به فعالیت خود ادامه دهند. چون عملا همان شرکت های بزرگ، مشتری آنان محسوب می شوند. ماجرا هم روشن است. برای نمونه زمانی که قرارداد یک شرکت کوچک ۵ میلیون دلار باشد، اما به خاطر فعالیت با ایران قرار باشد دو برابر این رقم جریمه شود، با به خطر افتادن حیات، آن شرکت اقدام به توقف فعالیت خود در ایران خواهد کرد.


کلاهی توضیح داد: یکی از مهم ترین شرایط ادامه فعالیت های استارت آپ ها یا به عبارتی پارامترهای اثربخش در موفقیت استارت آپ ها این است که شرکت های خارجی سهام آنان را خریداری کنند. این امر در گروی ایجاد شرایطی برای تسهیل فضای کسب وکار این شرکت هاست.

فقدان شناخت دولت از فضای استارت آپ ها

رییس کمیسیون جوانان، کارآفرینی و کسب‎و‎کارهای نوین دانش‎بنیان اتاق ایران از ظرفیت های استارت آپ‎هایی که در کشور راه اندازی شده و استقبال سرمایه گذاران خارجی از این فضای کسب و کار بعد از برجام گفت: به محض خروج آمریکا از برجام، بیشتر شرکت های خارجی که در این حوزه سرمایه گذاری کرده بودند، اقدام به لغو قراردادهای خود

کردند.

او افزود: دید سرمایه گذاران خارجی به استارت آپ ها در ایران بسیار مثبت است. طی دو سال اخیر و بعد از برجام، تعداد قراردادهایی که در حوزه های مختلف استارت آپی در ایران به امضا رسید، بسیار بیش از قبل بود. قراردادهایی که در این عرصه پس از برجام منعقد شد به دو شکل صورت گرفت؛ از یک طرف قرارداد و سرمایه گذاری مستقیم با شرکت های دانش بنیان کوچک و متوسط و از سوی دیگر قرارداد با شرکت های بزرگی که امکان فعالیت را برای شرکت های دانش بنیان فراهم می کنند. با این حال، اکنون به موازات خروج آمریکا از برجام و به خطرافتادن منافع شرکت ها، بیشتر این قراردادها لغو شده اند.

او با انتقاد از برخی تصمیمات دولت در خصوص فعالیت استارت آ پ ها گفت: ارایه تسهیلات و حمایت مالی از استارت آپ ها محصول عدم شناخت و  تصمیمات نه چندان کارشناسی دولت است که به جای حمایت، حیات استارت آپ ها را به خطر می اندازد. در همه جای دنیا، استارت آپ ها وقتی از حدی بزرگتر می شوند، شرکت های بزرگ آنها را می خرند.

ضرورت حمایت بانک ها از شرکت‎های بزرگ

رییس کمیسیون جوانان، کارآفرینی و کسب‎و‎کارهای نوین دانش‎بنیان اتاق ایران در خصوص حمایتی که بانک ها در دیگر کشورهای پیشرفته از استارت آپ ها می کنند، گفت: در ایران بانک ها در این حوزه فعال نیستند باید غربالگری صورت بگیرد. به این معنی که به جای حمایت مالی مستقیم دولت از استارت آ پ ها، این منابع در اختیار شرکت های بزرگی قرار دهند که از آن ها حمایت می کنند و پس از مدتی اقدام به خرید استارت‎آپ‎ها و ادغام آنها با خود می کنند؛ احتمال موفقیت این شرکت ها بیشتر است.

افشین کلاهی همچنین پیشنهاد داد: در شرایطی که با خروج آمریکا از برجام، ادامه فعالیت شرکت های خارجی در ایران با تردیدهایی همراه شده، دولت می تواند با ارایه راهکارهای مشخص و با تخصیص بودجه، خسارت های احتمالی که در اثر خروج شرکت های خارجی سرمایه گذار به استارت آپ های ایرانی وارد می شود را جبران کند.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *