شتاب دهنده های استانی تا ۵۰ درصد آورده مالی تسهیلات دریافت می کنند

تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۹۷

نصرالله جهانگرد در نشست خبری معرفی زنجیره حمایتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از تولید کسب و کارهای حوزه ICT گفت: وزارت ارتباطات با تدوین بسته حمایتی ا در ۶ بعد پیوست فناوری، سفارش خرید، تامین مالی،توسعه بازارهای داخلی و بین المللی، کمک های فنی و اجرایی و حقوقی از تولید داخل حمایت می کند.

وی با اشاره به تدوین پیوست فناوری در سه سال گذشته گفت: با مشارکت سازمان تنظیم مقررات و بر اساس مصوبه ۱۶۳ سازمان تنظیم مقررات، ورود ۱۹ کالا حوزه فناوری که مشابه داخلی دارند برای حمایت از تولید داخل ممنوع شده است تا شرکت های داخلی از ابن کالاها استفاده کنند.

معاون وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه به در پیوست فناوری مشارکت بنگاه های داخلی را برای خرید تجهیزات داخلی مورد توجه قرار داده ایم اظهار کرد: وزارت ارتباطات در پروژه هایی که مشارکت داشته است این مورد را مد نظر قرار داده است بطور مثال در خرید ذخیره ساز که جز اساسی شبکه های امروز و آینده کشور و از کالاهای اساسی است از محصولات تولید داخل استفاده کرده‌ایم.


معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه برای کنترل اپراتورها برای خرید تجهیزات داخلی کمیته کنترلی تشکیل شده است گفت: بر طبق مصوبه ۱۶۳ سازمان تنظیم مقررات کمیته ای با عضویت رییس سندیکا برای نظارت بر خرید تجهیزات که اپراتورها تشکیل شده است.

وی افزود: در بخش توسعه بازارهای داخلی علاوه بر نمایشگاه تلکام و الکامپ شرکت های استانی را کمک می کنیم که به زودی سه استان شرقی و با ترکیب برخی دیگر از استان های کشور نمایشگاهی تخصصی معرفی ظرفیت IT ایران در افغانستان داشته باشیم و این کار در کشورهای دیگر هم با همکاری وزارت صمت و مرکز توسعه صادرات پیگیری می‌شود.

جهانگرد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حمایت های فنی و اجرایی  و حقوقی از استارت آپ ها، شتابدهنده ها  و شرکت داخلی گفت: مصوبه ۱۶۳ سازمان تنظیم نحوه استفاده از ظرفیت نیروی انسانی شرکت های داخلی، ظرفیت مشاوره و ظرفیت تولید مشترک را اعلام کرده است و یک کمیسیون هم ناظر بر این کار است.

وی با اشاره به تلاش های در یکسال اخیر وزارت ارتباطات برای ایجاد تسهیلات شکل دهی اجرای حقوقی شرکت های استارآپ و دانش بنیان افزود: تسهیلات بیمه ای و هم تسهیلات مالیاتی، تسهیلات مربوط به تاسیس، تولد، شکل دهی  و توسعه بازار این شرکت ها و مصوبات حقوقی در جریان اجرا قرار گرفته و ما به تدریج اگر موارد دیگری پیش بیاید دنبال می کنیم و همین الان طرحی در دولت به نام طرح« نو آفرین» در دست اجرا است که با تصویب آن اعلام عمومی می شود.

جهانگرد با تاکید به کمک های فنی و اجرایی وزارتخانه برای ایجاد شرایط تست فنی بسیاری از محصولات داخلی را گفت: از طریق مرکز تحقیقات مخابرات در بسیاری از دانشگاه ها آزمایشگاه های تست محصولات تولید داخل شکل گرفته است و از نظر اجرایی برای اپلیکیشن ها و برنامه هایی که در داخل کشور تولید شده است ظرفیت فراهم کرده ایم که جدیدترین آن برای شبکه های اجتماعی بومی بوده است که به همه آنها ظرفیت لینک بسیار بالای را داده ایم که بتوانند سرویس خوبی را به مردم ارایه دهند و در ادامه آن توسعه و شکل دهی به پارک علمی و فناوری در تهران است، شکل دهی به کریدور علم و فناوری در پیام پ توسعه شکل دهی به پارک های استانی برای توسعه کسب و کار دیجیتال و توسعه اقتصاد دیجیتالی است که با  تصویب دولت اجرایی می‌شود.

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات با اعلام اینکه بخش تامین مالی از کمک های مقدماتی آغاز میشود گفت:تامین مالی کمک های مقدماتی با کمک صندوق امید زیر ۱۵ میلیون تومان برای انواع آپ های تلفن همراه و ایده های جدید پرداخت میشود. بعد از آن کمک هایی است که کمک مالی برای شکل R&D، تولید و توسعه کسب و کار که برای آن شوراها استانی تشکیل شده است که به تشخیص آنها و معرفی به تهران برای وام معرفی می شوند و گروه سوم تامین مالی برای قراردادهای بزرگی است که بنگاه های تولیدی برای جریان نقدینگی نیاز دارند که تا سقف ۳ میلیارد تومان کمک شده و میشود.

جهانگرد تصریح کرد: گروه چهارم که جدیدا انجام شده در سطح استان ها مرکز شتابدهی در حال توسعه است برای کسب و کارهای نو و استارآپ ها و سرمایه گذاری ریسک پذیر در حد بنگاه های استانی شکل گرفته که ما به آنها برای توسعه کار تا ۵۰درصد آورده این شرکت ها از محل بودجه وجوه اداره شده به آنها وام بدهیم با زمان خواب مناسب و باز پرداخت راحت که بتوانند از این منبع مالی در توسعه صنایع ریسک پذیر استفاده کنند.

وی با اشاره به مساله فرهنگ سازی در سطح عموم و مدیران برای ایجاد اعتقاد به استفاده از محصولات تولید داخل خاطر نشان کرد: بخش زیادی از این فرهنگ سازی نیازمند مساعدت و همکاری رسانه ها و باید با کمک یکدیگر بتوانیم هم ارزش اینکار و اشاعه آن را در جامعه هدفگذاری کنیم.

معاون وزیر ارتباطات گفت: در بحث کمک های فنی و مشاوره ای در سال های گذشته مرکز تخصصی توانمند سازی کسب و کارهای نو پا در سازمان فناوری اطلاعات شکل گرفته است که به استان ها نیز تسری یافته تا آنها بتوانند به طور مستقیم به توسعه این بازارهای حمایتی از کسب و کارهای نو پاکمک کنند.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *