اعلام آمادگی تأمین اجتماعی برای بیمه شاغلان استارتاپی

تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۶

مدیرکل امور فنی بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی گفت: در صورتی که مرجع و یا متولی کسب‌وکارهای فضای مجازی مشخص شود، تأمین اجتماعی آمادگی دارد نسبت به بیمه افراد شاغل در استارتاپ‌ها اقدام کند.

منصور آتشی در گفت‌وگو با فارس، درباره نحوه بیمه افراد شاغل در استارتاپ‌ها اظهار داشت: افرادی که در فضای مجازی کار می‌کنند اگر رابطه کارگری و کارفرمایی وجود داشته باشد، مشمول قانون کار می‌شوند و کارفرما موظف است آن فرد را بیمه کند. وی ادامه داد: به‌عنوان مثال افرادی که در انبار یک استارتاپ‌ کار می‌کند و مستقیماً به آن شرکت سرویس می‌دهد و در قبال آن مزدی را می‌گیرد، بر اساس قانون کارفرما مکلف به بیمه اجباری آن فرد است.

مدیرکل امور فنی بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی افزود: با توجه به فضای کسب‌وکار جدیدی که ایجاد شده است رابطه کارگری و کارفرمایی به آن شکل وجود ندارد و افراد شاغل در استارتاپ‌ها مستقیم از مشتری پول دریافت می‌کنند و بابت این موضوع نیز سرویس می‌دهند. بنابراین رابطه کارگری و کارفرمایی وجود ندارد و باید تعریف جدیدی درباره بیمه این افراد صورت بگیرد. آتشی تأکید کرد: سازمان تأمین اجتماعی آمادگی کامل دارد که نسبت به بیمه افراد شاغل در استارتاپ‌ها اقدام کند، ولی امکان بیمه کردن تک‌تک این افراد وجود ندارد، چراکه افراد زیادی در زیر مجموعه شرکت‌های فضای مجازی مشغول به کار هستند. وی افزود: در همین راستا جلسات متعددی گذاشته شد و سازمان تأمین اجتماعی به دنبال یک مرجع می‌گردد که متولی شرکت‌های شاغل در فضای مجازی باشد تا بتواند انعقاد قرارداد داشته باشد.


مدیرکل امور فنی بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی گفت: در همین راستا نیز با اتحادیه کسب‌وکار فضای مجازی و انجمن صنفی کسب‌وکار اینترنتی جلساتی برگزار شده است و باید یک مرجع به‌عنوان متولی امور تمام شرکت‌های مشغول در فضای مجازی با ما وارد مذاکره شود و اطلاعات آن را ارائه دهیم.

آتشی با تأکید بر اینکه امکان این موضوع وجود ندارد که هر کدام از افراد که شاغل در شرکت‌های فضای مجازی هستند جداگانه برای بیمه اقدام کنند،‌ تصریح کرد: هنگامی که متولی این موضوع مشخص شد نسبت به بیمه این افراد اقدام می‌شود و آن انجمن یا اتحادیه بانک اطلاعاتی از افراد شاغل در کسب‌وکار اینترنتی به بیمه ارائه می‌دهد و این افراد می‌توانند با مراجعه به تمامی شعب نسبت به بیمه خود اقدام کنند. وی افزود: نرخ این نوع بیمه مشخص است و باید توسط خود بیمه‌شده پرداخت شود. سازمان تأمین اجتماعی از بیمه‌ شدن این افراد استقبال می‌کند و کمک‌هایی نیز به آنها خواهیم کرد. مدیرکل امور فنی بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی اضافه کرد: این نوع بیمه برای افرادی که در فضای مجازی مشغول به کار هستند اجباری نیست.

مدیرکل امور فنی بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه فعلاً مرجع و متولی شرکت‌های فضای مجازی مشخص نیست، گفت: ما مکاتبه‌ای نیز در این خصوص با اتاق اصناف داشتیم تا هرچه سریع‌تر این مرجع مشخص شود. آتشی افزود: در بیمه‌های اختیاری شرط سنی وجود دارد و افرادی که تا سن ۵۰ سالگی هیچ‌گونه سابقه بیمه‌ای نداشته‌اند دیگر بیمه نخواهند شد و اگر سابقه‌ای داشته باشند متناسب با سابقه به شرط سنی آنها اضافه می‌شود. وی یادآور شد: درصورتی‌که افرادی ۱۰ سال سابقه بیمه داشته باشند، از شرط سنی معاف می‌شوند و می‌توانند نسبت به بیمه خود اقدام کنند.

یک دیدگاه برای این مطلب ارسال شده است

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *