اعتراض انجمن صنفی کسب‌وکار اینترنتی نسبت به دریافت مالیات از استارتاپ‌ها

تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۹۶

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور دیروز در مصاحبه‌ای از شناسایی ١١ هزار شرکت فعال در فضای مجازی خبر داد و گفت: بررسی موضوع دریافت مالیات از این شرکت‌ها آغاز شده است و دستورالعمل آن طی دو هفته آینده ابلاغ می‌شود.
بازتاب این خبر در رسانه‌ها فضای استارتاپی را با چالشی جدید روبه‌رو کرد و واکنش‌های بسیاری به همراه داشت. به همین منظور رضا الفت‌نسب دبیر انجمن صنفی کسب‌وکار اینترنتی اعتراض انجمن از این اقدام را با نگارش نامه‌ای خطاب به تقوی نژاد رییس سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد که در ادامه به متن نامه می‌پردازیم.

جناب آقای تقوی نژاد
رییس کل محترم سازمان امور مالیاتی
با سلام

احتراماً پیرو انتشار مصاحبه جنابعالی در برخی از رسانه‌ها مبنی بر ابلاغ دستورالعمل دریافت مالیات از کسب‌وکارهای مجازی، موارد ذیل حضورتان اعلام می‌گردد.


انتظار می‌رفت در زمان تدوین آیین‌نامه فوق از نظرات بخش خصوصی فعال در این حوزه استفاده می‌شد. این تفکر که دولت صالح‌تر است باید تغییر کند و اعتماد به بخش خصوصی در بدنه دولت حاکم باشد تا بخش خصوصی نقش بیشتری در اقتصاد کشور ایفا کند.
خواست بخش خصوصی و این تشکل‌ دخالت در امور اجرا نیست، بلکه آن‌ها می‌خواهند نظراتشان شنیده شود و تا جایی که این نظرات منطقی است، در تصویب قوانین اعمال شود تا آثار منفی آیین‌نامه‌های اینچنینی را بر محیط کسب‌وکار به حداقل برساند.
تجربه حضور در هیات حل اختلاف مالیاتی در یکسال گذشته و مشاهده پرونده مالیاتی اعضای انجمن و اشتباه محاسباتی بیش از ۱۰میلیارد ریالی یکی از پرونده‌ها به ما ثابت نمود که هنوز دوستان اداره مالیات با مدل‌های کسب‌وکار اینترنتی آشنا نیستند.

جناب رییس، بارها پیش آمده است همکاران جنابعالی با مراجعه به کسب‌وکارهای اینترنتی از عدم سود دهی وبسایت آن‌ها تعجب کرده و ایشان را متهم به فرار مالیاتی نموده‌اند. در صورتی‌که کسب‌وکارهای اینترنتی غالباً در یک بازه زمانی بین ۳ الی ۵ سال و شاید ۷ سال بتوانند به نقطه سر به سر برسند.
در بخشی از مصاحبه فرموده‌اید ۱۱ هزار کسب‌وکار اینترنتی شناسایی شده‌اند. به احتمال زیاد منظور شما کسب‌وکارهای دارای نماد اعتماد است که اگر اینطور باشد به اطلاع می‌رساند اخذ نماد اعتماد به تنهایی اثبات کننده راه‌اندازی یک کسب‌وکار اینترنتی نیست. در حال حاضر استارتاپ‌ها یا همان کسب‌وکارهای نوپا جهت دریافت درگاه بانکی و پستی مجبور به اخذ نشان ای‌نماد از مرکز توسعه تجارت الکترونیک هستند و پس از گذر از مراحل تست فنی نرم‌افزار و مدل‌های فروش اقدام به دریافت پروانه کسب فروشگاه‌های مجازی می‌نمایند که این نقطه را می‌توان آغاز رسمی یک کسب‌وکار اینترنتی دانست. هم اکنون قریب به ۲۵۰ کسب‌وکار اینترنتی از اتاق‌های اصناف کشور پروانه فعالیت خود را دریافت نموده و بیش از ۱۰۰۰ وبسایت نیز در انتظار دریافت آن هستند.
انجمن صنفی کسب‌وکار اینترنتی به عنوان یک نهاد مستقل و رسمی در این حوزه اعلام می‌کند کسب‌وکارهای اینترنتی در هیچ زمان به دنبال فرار مالیاتی نبوده اما خواستار تدوین قوانین و مقررات بر اساس واقعیات و مدل‌های این نوع کسب‌وکارها هستند.
لذا انتظار می‌رود قبل از ابلاغ این آئین‌نامه کمیسیون مشترکی با حضور مسئولین محترم اداره مالیات و فعالین این حوزه تشکیل شود تا موارد با دقت بیشتر کارشناسی و در زمان مقتضی ابلاغ گردد.

بااحترام
رضا الفت نسب
دبیر انجمن صنفی کسب‌وکار اینترنتی

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *