کافه بازار گزارش وضعیت اینترنت کاربران خود را منتشر کرد

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶

به نقل از دیجیاتو، کافه بازار دیروز با انتشار گزارشی خبر داد که در بازه زمانی نیمه دوم اسفند ۹۵ الی نیمه دوم فروردین ۹۶، اپلیکیشن این سرویس روی ۳۳ میلیون ابزار اندرویدی به شکل فعال نصب بوده است.

این گزارش به تحلیل کاربرانی که از همین سرویس استفاده می کنند پرداخته و خبر می دهد که ٧٨ درصد از این ۳۳ میلیون نصب فعال، در مدت مورد بحث، دست کم یک بار به بازار سر زده اند و ۵۶ درصد از این کاربران حداقل یک برنامه دانلود کرده اند. کافه بازار همچنین در گزارش خود می نویسد که کاربران فعال ماهانه اش در بازه یاد شده، ۲۵ میلیون و ۹۰۰ هزار و ۴۶۰ نفر بوده اند. در این میان کاربران دانلود کننده، به حدود ۱۴.۵ میلیون نفر رسیده اند.

بر اساس این گزارش، بیشتر از ۹۸ درصد کاربران سرویس کافه بازار، در داخل کشور بوده و تنها ۱.۷ درصد از آنها خارج از ایران سکونت دارند. عراق، افغانستان، آمریکا و ترکیه، کشورهایی دیگری هستند که کاربران در آنجا به سراغ استفاده از کافه بازار رفته اند.

بخش جالب دیگری از گزارش کافه بازار، به ضریب نفوذ این سرویس در شهرهای مختلف کشورمان مربوط می شود و سه رتبه اول کاربران فعال آن، به ترتیب در اختیار تهران، کرج و سپس بندرعباس است. رتبه های بعدی در نمودار فوق قابل مشاهده هستند.

شبکه های اینترنت

بخش دوم گزارش اخیر کافه بازار، در واقع به ارائه آمارهای مختلف جهت بررسی کیفیت و سرعت شبکه های اینترنت در سطح کشور می پردازد و نشان می دهد که کاربران کدام سرویس دهنده ها، توانسته اند با کمترین خطا یا بیشترین سرعت، به این سرویس دسترسی پیدا کنند.

این تحلیل بر اساس کیفیت و سرعت شبکه های اینترنت (وای فای، نسل دوم، سوم و چهارم اینترنت موبایل) برای دانلود اپ ها صورت گرفته و دربرگیرنده تجربه کاربری از صفحات بازار، ثبت نظر یا مشاهده تصاویر اپلیکیشن ها نیست.

نمودار فوق، حجم ترافیک و درصد مشترکین را به نمایش می کشد. جالب است که تقریباً نیمی از کاربران بازار، از اینترنت موبایل برای دانلود اپلیکیشن ها استفاده کرده اند. (جمع درصد مشترکین بیشتر از ۱۰۰ درصد است، چرا که بخشی از کاربران از چند نوع شبکه برای دانلود بهره گرفته اند.)

 

بالاترین درصد موفقیت دانلود از کافه بازار، مربوط به اینترنت ۴G موبایل با ۹۵.۴ درصد بوده در حالی که دانلود موفق از شبکه ۲G، پایین ترین نرخ موفقیت را داشته است.

میانگین سرعت هر یک از شبکه ها در کشور. سرعت اینترنت شبکه ۴G در تمام نقاط کشور، بالاترین بوده است.

ارائه دهندگان اینترنت

کافه بازار در گزارش خود می نویسد که نتوانسته همه ارائه دهندگان اینترنت کاربرانش را تشخیص دهد و این موضوع، به دلیل دقیق نبودن برخی از آدرس های IP بوده است.

در میان تمام سرویس دهندگان اینترنت، ایرانسل و سپس همراه اول، بیشترین سهم را در دانلود کاربران داشته اند.

بیشترین خطا در زمان دانلود، برای کاربران مخابرات، مبنا و آسیاتک رخ داده در حالی که بیش از ۸۸ درصد دانلودهایی که کاربران پارس آنلاین از کافه بازار انجام داده اند، بدون مشکل به پایان رسیده اند.

در تکنولوژی ۳G و ۴G اینترنت موبایل، رایتل، ایرانسل و سپس همراه اول در مقام های اول تا سوم موفقیت دانلود ایستاده اند.

 

کافه بازار سرعت کاربرانی که با اینترنت وای فای از این سرویس دانلود کرده اند را نیز آنالیز کرده و می توان دید که شاتل و پارس آنلاین، سریع ترین ها بوده اند در حالی که کاربران مخابرات و افرانت کندترین سرعت اینترنت وای فای را در اختیار داشته اند.

سرعت در نسل ۴، برای کاربران رایتل بالاتر از اپراتور اول و دوم بوده است.

اینترنت در شهرهای بزرگ

کافه بازار در نهایت به تحلیل کیفیت و سرعت اینترنت در ۱۰ شهر بزرگ ایران پرداخته است. چنین تحلیلی از این جهت اهمیت دارد که نشان دهنده بسترهای زیرساختی جهت ارائه اینترنت در مناطق مختلف کشور است.

نمودار فوق میانگین کلی سرعت اینترنت وای فای را در ۱۰ شهر بزرگ کشورمان بررسی می کند. با توجه به تحلیل کافه بازار، سرویس دهنده های اینترنت در شهرهای اصفهان،‌ قم و مشهد بالاترین سرعت و بهترین کیفیت را ارائه داده اند.

اصفهان در اینترنت ۴G و تبریز در اینترنت ۳G موبایل در رتبه نخست قرار دارند.

بالاترین سرعت اینترنت در کشور مختص شبکه ۴G و اپراتور رایتل در ۸ شهر بزرگ، و ایرانسل در ۲ شهر بزرگ بوده است.

نکته قابل توجه در گزارش دیروز کافه بازار، افزایش قابل توجه کاربرد شبکه های ۳G و ۴G در سراسر کشور است. به گونه ای که حالا حدود نیمی از دانلودها از کافه بازار، توسط اینترنت موبایل انجام شده که حکایت از استقبال شدید کاربران ایرانی از سرعت اینترنت ارائه شده توسط سه اپراتور همراه کشورمان دارد.

یک دیدگاه برای این مطلب ارسال شده است

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *