واکنش طالبی به مخالفت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با تشکیل اتحادیه کسب و کار مجازی

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۶

هفته گذشته خبری توسط سازمان نظام صنفی رایانه‌ای منتشر شد که مخالفت باقر بحری عضو شورای مرکزی و مسئول کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران را با تشکیل اتحادیه کسب و کارهای مجازی بیان کرد.
واکنش‌های بسیاری توسط فعالان این حوزه به این خبر نشان داده شد که در ادامه به صحبت‌های عادل طالبی کارشناس ارشد کسب و کارهای الکترونیک و عضو هیات مدیره انجمن صنفی کسب و کار اینترنتی می‌پردازیم.

طالبی: در هفته گذشته خبری به نقل از نظام صنفی رایانه‌ای کشور منتشر شد. متاسفانه در متن خبر و اطلاعیه، از جناب آقای بحری که فردی اندیشمند، توانا و دانا نسبت به امور هستند به عنوان مخالف آغاز به کار اتحادیه کسب وکارهای اینترنتی نام برده شده بود. فارغ از اینکه اطلاعیه صادر شده به نام نظام صنفی، نیاز به بررسی دقیق‌تر دارد و باید دید که تبصره‌هایی که مطرح شد دقیقا چیست، به نظر در کل این اطلاعیه مقداری مغالطه آمیز است و باید با بررسی بیشتر در مورد آن نظر داد.

وی گفت: نکته‌ مهم به نظر بنده این است که باید بپذیریم سازمان نصر یا نظام صنفی رایانه‌ای، مرجع و منبع و شروع کننده امور درست و به جای بسیار زیادی در فضای آی‌تی کشور بوده است. کارها و تلاش‏‌های این عزیزان را فراموش نمی‌کنیم. به هر حال اگر حمایت‌های سازمان نصر نبود، قطعا ما نمی‌توانستیم شاهد رشد و توسعه زیر ساخت‌ها باشیم. سازمان نصر از واردکنندگان قطعات سخت‌افزاری و زیرساخت و از تولیدکنندگان قطعات سخت‌افزاری حتی با وجود اینکه به زعم عده‌ای این قطعات مونتاژ هستند (که ذاتاً مهم نیست) حمایت کرد. به هرحال بخشی از کار تولید در کشور انجام و اشتغال ایجاد شد و سازمان نصر حمایت خود را انجام داد. از توزیع‌کنندگان اینترنت در کشور حمایت شد و در نتیجه تلاش‌ها و این حمایت‌ها بود که امروزه این زیر ساخت‌های اینترنتی و زیرساخت‌های شبکه‌‏ای را در کشور می‌بینیم، شرکت‌های سخت‌افزاری و حتی در یک دوره‌ای از نرم‌افزارها نیز حمایت عالی می‌‏کردند و باید بپذیریم که منشا کارهای بسیار خوبی بودند اما بد نیست سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به یک سوال جواب بدهند. در طول این سالیان، کسب‌وکارهای اینترنتی با معضلات بسیار زیادی روبرو بودند. چه کاری برای آن‌ها انجام شد؟ شرکت‌های اینترنتی دست به گریبان معضلات و بی‌اخلاقی‌هایی از سوی طراحان سایت و برنامه‌نویس‌ها مانند رها کردن یکباره کارها و رفتن از شرکت‌ها بوده‌اند، نظام صنفی چه کاری کرد؟


طالبی در ادامه افزود: ما در نظام مهندسی می‌بینیم اگر یک معماری اشتباهی می‌کند و یا کاری را درست انجام نمی‌دهد، پرونده‌اش مصادره می‌‏شود، ممنوع الکار می‌شود تا تکلیفش روشن شده، خسارات کارفرما جبران شود و بعد اجازه‌ کار پیدا می‌کند.
این طراحان سایت و برنامه‌نویس‌های غیر حرفه‌ای که همه‏ با آنها سروکار داریم را چطور باید کنترل کرد؟ سازمان نظام صنفی چه کاری برای این‌ها کرده است؟
از آن طرف برنامه نویس‌ها و طراحان سایت زحمت‌کش و حرفه‌ای داریم که حق و حقوقشان توسط شرکت‌های بی‌انصاف طراحی سایت پایمال می‌شود. حقوق مولفشان نادیده گرفته می‌شود. سازمان نظاف صنفی در طول این ۱۰ سالی که کسب و کارهای اینترنتی کاملا رونق گرفته‌اند چه کاری در این زمینه و برای فراهم کردن بسترهای لازم قانونی و اجرایی انجام داده‌اند؟

وی گفت: من از سال ۷۹ اولین سایت خودم را طراحی کرده‌‏ام. سال ۸۲ اولین سایت فروشگاه اینترنتی که افتخار حضور در گروه طراحی و کدنویسی آن را داشتم اجرا کردیم. نظام صنفی در تمام این سال‌ها کجا بود که از حقوق ما برنامه‌نویس‌ها (خودم را عرض می‌کنم)، و آن شرکت‏‌هایی که برای آنها کار می‌کردیم حمایت کند؟
نظام صنفی در بحبوحه مشکلات عدم اعتماد بین خریداران و فروشگاه‌های اینترنی کجا بود؟ امروزه شاهد هستیم چندین مجوز در این خصوص آمده و رفته و حالا به ای‌نماد می‌رسیم. چرا نباید نظام صنفی این کار را می‌کرد؟ کجا بود آن موقع که باید کار می‌کرد؟
سال گذشته در این دعوایی که بین اسنپ و اتحادیه تاکسیرانی اتفاق افتاد، به جای دخالت وزیر باید نظام صنفی وارد می‌شد.
من قبل از همین انتخابات اخیر ریاست جمهوری، در ویدئویی که منتشر کردم گفتم نمیدانم روحانی چه کرد. چون سیاستمدار نیستم و با سیاست هم آشنایی ندارم اما می‏دانم وزیرانش چه کرده‌اند. می‏دانم وزیر ICT چه کرد. برای مثال همین وزیر ارشاد نمایشگاه بین‌المللی کتاب را به بخش خصوصی و اتحادیه‌ها سپرده و یا وزیرICT که غیرت‏مندانه پشت کسب‌وکارهای اینترنتی ایستاد. اما، آیا درست است که وزیر وسط بیاید و از اعتبار خودش خرج کند و از نظام صنفی هیچ چیزی نبینیم؟ مصلحت اندیشی تا کجا؟ قصور تا کی؟ در ماجرای شب‌نامه، درست یا غلط کاری ندارم، یک عده با چیدن یک سری اتفاقات در کنار همدیگر نتیجه‌گیری کردند. نظام صنفی له یا علیه موضوع نباید دخالت می‏‌کرد؟ یک نظام صنفی منفعل به صرف اینکه یک زمانی خدمات خوبی ارائه داده است، امروز باید با اطلاعیه‌ای مغالطه آمیز و تبصره و ماده آوردن تلاش کند جلوی رشد این حوزه جدید در فضای دیجیتال را بگیرد؟

طالبی در ادامه گفت: کسب‌وکارهای اینترنتی نیاز به حمایت دارند. نظام صنفی در زمینه مشکلات مالیات، تامین اجتماعی، شهرداری و … در طول این سالیان چه کرد، که حالا اطلاعیه صادر می‌کند و ادعا می‌کند که تشکیل این اتحادیه خلاف قانون است؟
نظام صنفی «خلاف قانون» است را زمانی می‌توانست بگوید که در زمینه مشکلات کسب و کارهای اینترنتی اقدام می‌کرد و در آن صورت می‌توانست بگوید که تشکیل اتحادیه موازی کاری است و شائبه منافع شخصی در میان است. در اطلاعیه به موازی کاری اشاره کرده‌اید. نظام صنفی عزیز، دو خط موازی تعریف مشخصی دارد. شما هنوز خطی برای کسب و کارهای اینترنتی ایجاد نکرده‌اید که بگویید اتحادیهای که هنوز راه‌اندازی نشده، خط موازی با شماست. در حوزه کسب‌وکارهای اینترنتی، نظام صنفی یک نقطه هم نبود. اگر بوده، ادله بیاورید. البته بی انصاف نباشیم، پارسال بود که در الکام استارز حمایتی از استارتاپ‏‌ها شد که به عقیده برخی، آن هم نمایش و Show Off بود برای این که گفته شود ما در این حوزه هم فعالیم بود. الحق والانصاف سالن ۱۸، بدترین و دورترین سالن بود و در پرت‌ترین بخش نمایشگاه بین‌المللی قرار داشت، آن فضا به استارتاپ‌ها اختصاص داده شد و البته با فعالیت و جذابیتی که استارتاپ‌ها داشتند، شلوغ‌ترین و بهترین سالن، سالنی بود که استارتاپ‌ها در آن حضور داشتند. استفاده از فضای کسب‌وکارهای اینترنتی به نفع نظام صنفی با در اختیار داشتن پوزیشن الکامپ؟ این احتمالا کلّ کاری بود که به نظر بنده نظام صنفی برای کسب‌وکارهای اینترنتی و استارتاپ‌ها انجام داده است.

وی افزود: من در حوزه وزارت ارشاد خوشبختانه افتخار انجام فعالیت‎هایی را داشته‌ام. می‌بینیم اتحادیه ناشران رفته با، مثلا تامین اجتماعی، با نهادهای مرتبط صحبت کرده، تخفیف‌هایی برای ناشران قائل شده است. با شهرداری وارد تعامل می‌شود، برای ناشران مجوز فعالیت در واحدهای مسکونی می‌گیرد. با اداره مالیات و دولت وارد تعامل می‌شود و بخشش‌های مالیاتی را دریافت می‌کند.
نظام صنفی بگوید که برای کسب‌وکارهای اینترنتی و رونق فعالیت‌های آنها چه کرده است؟ بگوید که یک، دو، سه، چهار، پنج… این کارها را انجام داده‌ام. بعد از این، اگر ما بگوییم بیست کار دیگر می‌توانست انجام شود و نظام صنفی فقط پنج تا انجام داده، آن وقت چه؟
انجمن کسب‌وکارهای اینترنتی الان سه سال است که کارش را شروع کرده است. در دو سال اخیر جدی‌تر کار کرده و سال ۹۵ منشا خیرات و برکات در حوزعه کسب‌وکارهای اینترنتی بوده و در زمینه مالیات یک هیات حل اختلاف درست کردند. به هر حال رفت و آمدها سبب خیر بوده و حالا که می‌خواهند اتحادیه‌ای برای حمایت از استارتاپ‌ها، کسب‌وکارهای اینترنتی، فعالین عرصه دیجیتال (نه سخت‌افزار که حوزه ی تخصصی نظام صنفی است و کسی هم نمی‌خواهد وارد آن شود)، برای حمایت از آنها که کار و تخصص فروش اینترنتی و ارایه خدمات اینترنتی است و مشابه این‌ها، تشکیل شود نظام صنفی بیانیه صادر میکند که اینکار موازی کاری است.
چه زمانی یک نقطه می‌تواند موازی یک خط باشد؟ آیا به اندازه نقطه‌ای، در راستای منافع کسب‌وکارهای اینترنتی فعالیت کرده است؟

وی گفت: به امید اینکه ما بتوانیم حرفهای درست را بشنویم، حرف‌های منطقی را بپذیریم، فریب سوابق و خدمات گذشته خودمان را نخوریم،کوتاهی‌های خودمان را به خصوص در سال‌های اخیر بپذیریم و به امید اینکه با تشکیل اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی شاهد رونق هرچه بیشتر این فضای جدید کسب‌وکار باشیم.
به امید اینکه اتحادیه قوی داشته باشیم و این اتحادیه حامی کسب‌وکارهای اینترنتی باشد، حامی فروشگاه‌های اینترنتی باشد، حامی ارایه دهندگان خدمات اینترنتی باشد.

طالبی در ادامه با دعوت کسب و کارهای اینترنتی به عضویت در انجمن صنفی کسب و کار اینترنتی گفت: این انجمن در سال‌های گذشته عملکرد بسیار مثبتی داشته، سوابق بسیار خوبی داشته، رای زنی‌های بسیار خوبی داشته، هم از خریداران و هم از فروشگاه‌های اینترنتی حمایت کرده است و فکر می‌کنم اکنون بیشتر از هر زمان دیگری لازم است که پشتیبان این انجمن باشیم تا بتوانیم این اتحادیه را راه اندازی کنیم و از منافع صنفی حمایت کنیم.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *