دستاوردهای استارتاپ‌های ایرانی از سبیت ۲۰۱۷ آلمان

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶

به گزارش سازمان فناوری اطلاعات ایران، ده استارتاپ‎ برتر ایرانی و مسئولان غرفه الکامپ، دستاوردهای حضور خود در نمایشگاه سبیت آلمان را طی نشستی با رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‎ای کشور تشریح کردند.

ناصرعلی سعادت، رئیس سازمان در ابتدای این نشست ضمن تقدیر از تیم اعزامی به نمایشگاه سبیت ۲۰۱۷ آلمان و حضور موفق استارتاپ‎ها در این رویداد بین‌المللی گفت: این نشست با هدف به اشتراک‌گذاری تجربیات، حفظ روابط و برنامه‌ریزی برای آینده برگزار شده است. هدف حضور در بازار جهانی می‎تواند آشنایی با دانش، پیدا کردن مشتری، یافتن سرمایه‌گذار و غیره باشد، اما همه این‌ها درنهایت باید به تولید درآمد منجر شود.

سعادت با بیان اینکه استارتاپ‎ها به خودباوری رسیدند، گفت: حضور در عرصه‌های بین‌المللی مانند نمایشگاه سبیت، کسب‌وکارهای نوپا را به خودباوری می‌رساند تا توان فنی و محتوایی سرویس و خدمت خود را در سطح جهانی ارزیابی کنند.


رئیس سازمان نیز با ابراز خوشحالی از موفقیت‌های استارتاپ‌های شرکت‌کننده در نمایشگاه سبیت اعلام کرد: باید ارتباط با این استارتاپ‎ها را حفظ کنیم و درنهایت داستان موفقیت آن‌ها را تهیه و منتشر کنیم تا علاوه بر انتشار دستاوردهای حضور در سبیت، برای دیگر استارتاپ‎های علاقمند به حضور در دوره‌های آینده نیز مفید واقع شود.

بحری، عضو شورای مرکزی و سرپرست تیم اعزامی سازمان به نمایشگاه سبیت نیز ضمن تقدیر از همراهی استارتاپ‎ها گفت: اغلب استارتاپ‎ها نخستین تجربه حضور در یک رویداد بین‌المللی را داشتند و به‌رغم وجود برخی مشکلات موفق شدند با ایجاد روحیه تیمی و همدلی حضور موفقی داشته باشند.

او آشنایی با اصول تجارت جهانی را دستاورد حضور استارتاپ‎ها در نمایشگاه سبیت دانست و افزود: استارتاپ‎های ایرانی با حضور در نمایشگاه سبیت توان فنی خود را نسبت به رقبای خارجی محک زدند و مشخص شد ازنظر ساختار و شکل استارتاپ‎های ایرانی راه درستی را رفتند و در این زمینه حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند.
با این‌ وجود در تبدیل ایده به هدف بازاریابی، به برنامه‌ریزی و آموزش بیشتری احتیاج است.

دستاورد استارت‎آپ‎ها از سبیت

نوار

آرش صباحت، از استارتاپ کتاب‌های صوتی نوار با بیان اینکه سبیت تجربه خوبی برای ما بود، گفت: ارتباط‌های بسیار خوبی با کشورهایی همچون مجارستان و آلمان برقرار کردیم و با تعدادی شرکت اروپای شرقی آشنا شدیم اما در تعامل با کاربر چندان موفق نبودیم چون استارتاپ ما در بستر آنلاین با جامعه آماری وسیع‌تری در ارتباط است.
صباحت در ادامه پیشنهاداتی را برای برگزاری بهتر غرفه ایران در نمایشگاه سبیت ارائه کرد و گفت: پاویون ایران در بخش استارتاپ‎ها، نشانی از هویت ایرانی نداشت، بهتر بود مانند غرفه سازمان در سالن ۱۱، برای استارتاپ‎ها هم طراحی‌ با ویژگی‌های ایرانی در نظر گرفته می‌شد.

تنینو

امین کمال همدانی از استارتاپ تنینو با بیان اینکه سبیت محک خوبی برای ارزیابی توانمندی‌های ما بود، گفت: شناسایی توانمندی‌هایمان در سطح بین‌المللی یکی از دستاوردهای سبیت برای ما بود. اینکه در بازار داخلی و خارجی از استارت‏اپ تنینو استقبال شده است، یک موفقیت محسوب می‌شود. همین‌طور با چند شرکت اروپایی و ترکیه‌ای ارتباط برقرار کردیم، حضور در سبیت موجب شد یک شرکت هلندی که مدت‌ها با استارتاپ ما آشنا بود، ترغیب به همکاری با تنینو شد.

پوشه

علیرضا صادقی، از استارتاپ پوشه تجربه حضور در سبیت آلمان را به این شرح توضیح داد: در ابتدا به دنبال پاسخ به این پرسش بودیم که آیا سرویس‌های ایرانی در بازارهای جهانی می‌توانند جایی برای خود باز کنند؟ این فرصت برای ما مهیا شد تا با دو سرمایه‌گذار خطرپذیر آلمانی و یک شرکت بازاریاب هلندی تعامل مثبتی داشته باشیم، اما دغدغه همه این شرکت‌ها مسائل بین‌المللی در حوزه پولی و بانکی با ایران بود. از سازمان انتظار داریم با پیگیری این مسئله در نهادهای دولتی درصدد رفع آن اقدام کند.

ردکالا

سمانه خدادادی از استارتاپ فروشگاه حراجی آنلاین ردکالا، با بیان اینکه آرزوی حضور در نمایشگاه سبیت را داشتیم، گفت: توانمندی‌های استارتاپ ردکالا و جایگاه آن در بازار جهانی برای خودمان به اثبات رسید و الگوریتم ما برای سرمایه‌گذاران خارجی بسیار جالب بود، اما محدودیت روابط بانکی با ایران همچنان مانع ادامه همکاری‌ها به نظر می‌رسد.

اینستاچاپ

راضیه بیات از تجربه استارتاپ اینستاچاپ در سبیت گفت: اینستاچاپ برای نخستین‌بار در سطح بین‌المللی حضور یافت، بااین‌وجود بازخوردهای بسیار خوبی گرفتیم و پیشنهادات همکاری از شرکت‌های اروپایی داشتیم که ما را برای گسترش فعالیت‌هایمان در بازار جهانی امیدوار کرد.
او در ادامه یکی از تجربه‌های حضور در سبیت را به اشتراک گذاشت و گفت: بروشور برای بازدیدکنندگان سبیت جذابیتی ندارد. اینفوگرافی، انیمیشن کلیپ یا دمو بازخورد بسیار بیشتری را به همراه خواهد داشت.

مهربانه

گلمر بحری از تجربه موفق حضور استارتاپ مهربانه در سبیت گفت: با یک شرکت سوئیسی تعاملاتی داشتیم که امید به همکاری بیشتر داریم. استقبال بازدیدکنندگان از سالن استارتاپ‎ها در سبیت نسبت به الکامپ کمتر بود. با این‌ وجود بازدیدکنندگان متخصص و آشنا با حوزه بودند. از سوی دیگر باید توجه داشت سبیت یک نمایشگاه B2B است و بازدیدکنندگان B2B هم دارد.

دستاوردهای سازمان نظام صنفی رایانه‌ای از سبیت

بهناز آریا، عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران و نماینده سازمان در غرفه نمایشگاه سبیت با بیان حضور موفق سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در نمایشگاه سبیت گفت: با توجه به امیدهایی که در سطح بین‌الملل به برقراری روابط تجاری با ایران ایجاد شده، حضور سازمان به‌عنوان نماینده بخش خصوصی بسیار مثبت بود. ضمن اینکه کشورها و شرکت‌های بزرگ تجاری به دنبال راهی برای آشنایی با توانمندی‌ها و پتانسیل‌های بازار ایران هستند، سازمان نقطه مناسبی برای تعامل با این‌ها است.
او در ادامه با بیان اینکه توقع حمایت از دولت داریم، گفت: حضور در نمایشگاه سبیت ۲۰۱۷ آلمان با حمایت کامل سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور امکان‌پذیر شد این در شرایطی است که انتظار داریم مسئولان در نهادهای دولتی نیز از بخش خصوصی حمایت کنند. این مسئله برای جوانان و استارتاپ‎ها موجب دلگرمی به ادامه فعالیت است.
محمد ثروتی، عضو سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران که طراحی و ساخت غرفه سازمان در سبیت را بر عهده داشتند، کیفیت حضور ایران را بسیار مطلوب ارزیابی کرد و گفت: این تجربه موفق می‌تواند شروعی برای تداوم حضور بین‌المللی سازمان در نمایشگاه‌های مشابهی مانند جیتکس و غیره باشد.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *